Triozzi-Somló: Hangsúly // Ladik Katalin: Alice Kódországban

Triozzi-Somló: Hangsúly // Ladik Katalin: Alice Kódországban

11

2017-10-24 20:00

Trafó House

XXS SOROZAT Claudia Triozzi (F) – Somló Dávid: Accents/ Hangsúly Avignon után és Brüsszel előtt egy speciális, egy alkalomra összeállt francia-magyar duó konstruál és dekonstruál hangokat a színpadon. Az 1985 óta Franciaországban élő olasz Claudia Triozzi képzett balettművész, bár művei sohasem voltak egyfókuszúak, a vizuális művészeteken át a hangképzés legkülönbözőbb módjai/lehetőségei hatottak rá. Amikor az avignoni fesztivál a magyar Somló Dáviddal állította párba, született meg ez a különös hatású hangkompozíció, amely a hangalapú kommunikáció gyökereit, lehetőségeit és korlátait járja körül. Kitalálta és előadja/Design and interpretation: David Somló et Claudia Triozzi Producer: Dam-Cespi, Trafo a SOURCE Kreatív-Európa program keretében/in the frame of Source Program of Creative Europe Koproducer/Coproduction: SACD-Festival d’Avignon Ladik Katalin: Alice Kódországban / Alice in Codeland Magára ismerhet-e a modern alkotóművész Lewis Carroll Alice alakájában? Vezet-e út a tükrön való áthatolástól, a Cheshire-i macskától a fogyasztói társadalom kódokkal telerajzolt világába, van-e kiút a kódok labirintusából? Ezek a kérdések is foglalkoztatják Ladik Katalint, akinek ezen darabját a Łódź-i Muzeum Sztuki mutatta be először 2012-ben és azóta megjárta Ottawát és a Kassák Múzeumot, illetve az Óbudai Társaskört is, de az Alice Csodaországban már 1980-as performanszai óta visszatérő eleme művészetének. Ladik Katalin a magyar hangköltészet és képzőművészet ikonikus alakja, idén szerepelt a Kasselben és Athénben párhuzamosan megrednezésre került Documenta 14-en. Hangok: Ladik Katalin, Fischer Károly Ének: Biszák Júlia Zene, hangszer: Király Ernő, citrafon (új hangszer) Szöveg: Ladik Katalin, Lewis Carroll, James Joyce Munkatársak: Vajda Tibor, Doru Barbulov Háttéranimáció, multimédia, feliratozás: Schreiner József // Two performances focusing on sound, constucting and deconstructing it. A French- Hungarian duo after Festival d’Avignon and a Hungarian performance after Documenta 14. BIOGRAPHIES David Somló David Somló is a Hungarian interdisciplinary artist based in Budapest. He works with sound, performance, improvisation and composition. He studied Interdisciplinary Composition at Goldsmiths College, London and Sociology at ELTE, Budapest. In 2017 He is a participant of the 3 month Picture Budapest-Østfold, Norwegian-Hungarian site-specific residency program, and a resident artist of Budapest based L1 contemporary performance association. In the summer he will be curating the site-specific programme of Hungarian outdoor festival Kolorádó. In his artistic practice Somló is interested in the small, important moments of human interactions and in exploring the relations of the physical, the social and personal space. In most of his work he uses portable sound sources to create an immersive and flexible sonic environment without spatial separation between the performance and the audience. He composes situations which offer a complex, non-repeating outcome from simple elements, structures and instructions. In his participatory pieces he aims to create open frameworks which are working as performative Rorschach tests, offering a playful and reflective collective space. He often work in a site-specific context. He made pieces in foot tunnels, a swimming boat, Turkish hot baths, an abandoned office, a mining museum, a synagogue garden, private flats and various other public spaces. His work was performed in international festivals in Europe and South America such as FIME Sao Paolo (BR), Sonorities (NIR), CROSS Awards (IT), We Are Now (UK), NOW'16 (UK), Audiograft (UK), Montag Modus (GER), Let Me In (GER), PureGold (UK) Resolution14 (UK), Stockton Riverside Festival (UK), Miramiro (BE), Divadelni Flora (CZ), UH Festival (HU), L1 Dance Festival (HU), Reality Research Festival (HU). www.davidsomlo.com Claudia Triozzi Claudia Triozzi received training in classical ballet and contemporary dance in Italy. She moved to Paris in 1985. In addition to her work as a performer (with Odile Duboc, Georges Appaix, François Verret, Alain Buffard, Xavier Leroy and Xavier Boussiron), she creates her own pieces in which she develops the direction of both the production and the performance. Her research work focuses on the process of transmission where the experience of doing, of sharing, of commitment to the other, bear witness to a thought process continuously out to conquer new spaces of subjectivity whilst having a fresh take on time. She creates iconoclastic pieces from which dance never comes out unscathed among others Park (1998), Dolled Up (2000), The Family Tree (2002), Opera’s Shadows (2005), Up To Date (2007), Ni vu ni connu (2010), Boomerang ou le retour à soi (2013). Since 2011, Claudia Triozzi presents « Pour une thèse vivante » (For a living thesis), in which she reveals her reflexion about the artist’s writing : Un CCN en terre et en paille « Pour une thèse vivante » épisode 5 will be p