Titkos Társulat: Tótferi / a dunaPart4 keretében

Titkos Társulat: Tótferi / a dunaPart4 keretében

16

2017-12-02 11:00

Trafó House

/// Please scroll down for English /// A népmesék és ősi mondák vándorló Krisztusa és kísérője, Szent Péter történetei megszámlálhatatlan verzióban népesítik be a szájhagyományt. A darab epizodikus történetei, Tótferi, a világhőse születésének stációi a gyerekek képzeletvilágához hasonlóan tágítják az időt és a teret. Az előadás egy sajátos, eltűnt nyelven szólaltatja meg a sok egybeszőtt mitikus történetet. Kárpáti Péter a Tótferi-ben új nyelvet teremt. A darab zenei világát pedig az Afrikából elhurcolt rabszolgák spirituáléinak egyszerű, látomásos énekeiből merítkező zenék, dalok alkotják. Kárpáti Péter 2009 óta színházrendezéssel is foglalkozik. A Titkos Társulattal az elmúlt nyolc évben tíz előadást hozott létre, több mint 300 alkalommal játszottak, számos hazai és határon túli fesztiválon vendégszerepeltek, és játszottak Párizsban, Berlinben és Koppenhágában is. A Titkos Társulat nem titkos és nem társulat. Előadásaikban más színházak tagjai játszanak, valamint szabadúszók, egyetemisták. Számos korábbi darabjukhoz hasonlóan a Tótferi-t is a Trafóban mutatják be, majd az előadás útra kel. Azt tervezik, hogy elviszik a darabot olyan emberekhez is, akik nem szoktak, illetve nem tudnak színházba járni. A Tótferi egy ízig-vérig népi játék, a szegénységről és a reményről szól, természetesen sok zenével kísérve. Kisvárosokban, falvakban, kultúrházban, fesztiválokon és romkocsmákban, iskolákban, idősek otthonában, hajléktalan szállókon, aluljárókban és réteken, egyszóval az ország minden sarkában eljátszható az előadás. Tizenhat év telt el az ősbemutató óta. Azóta a darabnak volt három újabb bemutatója (Kompánia Társulat, Szkéné; Vajdasági Tanyaszínház; Apolló Színkör, Pécs), ez a negyedik. Kárpáti Péter a Tótferiről: “Miközben kultúrák épülnek egymásba, változnak, elpusztulnak, újjászületnek, az emberi képzelet nagy teljesítményei átadódnak. Tehát létezik valamiféle folytonosság, csak a folytonosság tudata nincs meg: hogy amit elképzelünk, azt már mások valamilyen formában, ötszáz, ezer, kétezer évvel ezelőtt elképzelték. (…) Az elpusztult legendák előbányászása ezért fontos számomra. Értékmentés. Például amikor rátaláltam a Krisztus-legendákra és a népi világvége-látomásokra, rögtön tudtam, olyan csodavilágokat ások elő, amelyeket szeretnék behozni a köztudatba, szeretném megmenteni őket.” „Kárpáti Péter ezúttal a történetek kimeríthetetlen forrásához fordult: a magyar néphagyomány, a népmesék és népi legendák gazdag világához. (…) Igazán attól lesz izgalmassá és egyedülállóvá a darab, ahogy mesteri módon összeszövődik benne hagyomány és lelemény, az évezredeken átívelő, megőrződő mitikus tudás és a jelennek, az ezredvégnek a reflexiója.” (Szűcs Mónika, Ellenfény) Színészek: Stefanovics Angéla, Fekete Ádám, Szabó Zola, Kárpáti Pál, Viktor Balázs, Georgita Máté Dezső, Kárpáti Liza Dramaturg: Zsigó Anna Zene: Csizmás András Látvány: Veronika Keresztesova Fotó: Fortepan/ Magyar Bálint Produkciós vezető: Trifonov Dóra Asztalos: Szabó Sipos Ágoston Konzultáns: Téri Gáspár Írta és rendezte: Kárpáti Péter / Secret Company - Péter Kárpáti: Tomfairy / (in Hungarian with English translation) or the birth of the world hero whose godmother was Saint Peter Tomfairy (Tótferi), the latest premiere by Secret Company, is a mystery play based on legends and folk tales about Jesus Christ and Saint Peter, who wander around towns and villages, visiting the poorest of the poor. Countless variations of these tales can be found everywhere in European cultural heritage, similarly to visions and legends about doomsday. Tomfairy (Tótferi) is a play about poverty and hope, mixing tradition with ingenuity. Hungarian playwright Péter Kárpáti creates a new language in his play, where the universe of Hungarian folk-tales unfolds in a vivid and reflective way, relating strongly to our present day and age. The live instrumental music played by the actors during the performance completes the play’s visionary world. This is the theatre of the poor, in its strictest sense: it operates with only a few items on stage, but with plenty of playfulness and humour, with the added bonus of not being site-specific.. A baby has to face countless dangers even before being born. This is particularly true when the baby in question is Tomfairy, the world hero. Meanwhile, the boar’s choir sings in the attic, joining the story on bombardon and mangle. Péter Kárpáti about Tomfairy: “As cultures interweave, change, perish and are reborn, the greatest accomplishments of human imagination are being passed on. It means that there is some kind of a continuity, only we lack the sense of this continuity: that what we imagine now has been imagined by others in some way or another five hundred, a thousand, or two thousand years before. (…) That is the reason why rummaging out these perished legends is important to me. Saving treasures. For example when I hit upon the Jesus-legends and end-of-the-world visions in our folklore, I knew instantly that

Weboldal bérlés, honlap bérlés, weblap bérlés, bérelhető weboldal Weboldal bérlés, honlap bérlés, weblap bérlés, bérelhető weboldal